- DPG Media wil RTL Nederland voor 1,1 miljard euro overnemen, maar heeft hier goedkeuring van de mededingsautoriteit ACM voor nodig.
- Overnameplatform M&A vroeg meerdere experts en branche-organisaties naar hun kijk op de komst van een nieuwe mediareus in Nederland
- Sommige experts verwachten dat de ACM scherp zal kijken naar mogelijke dominantie op de advertentiemarkt.
Afgelopen week kondigde mediabedrijf DPG aan RTL Nederland te willen overnemen. Gelet de omvang van deze overname en de daarbij gepaard gaande mogelijkheid op dominante posities in het medialandschap, zal de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de overname minutieus doorspitten, vermoeden experts.
Er is volgens experts die overnameplatform M&A sprak, een grotere kans op goedkeuring van de overname, dan bij de eerder afgeblazen fusie van Talpa en RTL Nederland het geval was.
Toch verwachten sommige experts dat de ACM het vergrootglas er zeker bij gaat halen. Er bestaat bijvoorbeeld een kans dat de combinatie DPG Media en RTL Nederland te veel marktmacht krijgt in bepaalde segmenten van de advertentiemarkt.